Dawniej tworzenie gazet czy czasopism polegało na nadaniu odpowiedniego tytułu, ”wrzuceniu” tekstu ile się da, bez żadnych super prócz tego fotografii. Wszystko wyglądało jak jeden wielki zlepek słów, od których bolały oczy, człowiek czuł się zmęczony. A obecnie?…. Teraz przy tworzeniu czegokolwiek, chociażby czasopism przywiązuje się większą wagę, dba się o najmniejsze szczegóły, by przykuć uwagę czytelników.

Obecnie podczas projektowania czasopism, oprócz ciekawego układu graficznego, zwraca się szczególną uwagę na odpowiednią selekcję zdjęć czy dobór innych elementów graficznych. Znaczenie dla wielu firm, które zajmują się tworzeniem czasopism jest wybór odpowiedniej typografii, czyli sztuki opracowania materiału tekstowego, który ma się pojawić, np. w czasopiśmie. To jak zostanie ona dobrana, zadecyduje, czy dany magazyn przykuje uwagę czytelnika, który stać się ma potencjalnym odbiorcą.

Zatem w kilku słowach, na co zwracają uwagę projektanci.

Poligrafia

Porównując stare i nowe czasopisma, technika bardziej poszła do przodu. Dawniej widziano przerost treści nad formą, wyzywające tytuły, rzadko opatrzone fotografią. Na przełomie kilkunastu lat, z rozwiniętej techniki, uchodzi era komputera, który sprawił, że łatwiej przychodzi proces projektowania czasopisma. Dzięki niemu, proces tworzenia druku czy projektu jest bardziej przemyślany. Odpowiednia grafika obrazu, czy ciekawy układ strony, sprawia, że czytelnik zatrzymuje się na danej treści dłużej niż planował. W tym wszystkim najważniejsze i tak pozostaną słowa.

Przejrzystość tekstu i typografia

Milczenie jest złotem, a tym złotem u nas jest litera. Z niej jest zbudowany tekst, jak ten o projektowaniu czasopisma. Jej wygląd określa czcionka, której jest ogromna ilość. Dobór odpowiedniej czcionki w tekście czasopisma nie jest w żaden sposób proste. Różne zastosowanie, różnych czcionek, wiąże się często z różną rolą. To jak ją dobierzemy, wpłynie na przejrzystość tekstu.

Przejrzystość użytego tekstu ma znaczenie, jeżeli chodzi o opracowanie czasopisma. A więc, wybranie takich elementów naszej typografii, aby potencjalny Kowalski mógł zrozumieć szybko słowa, bez żadnego problemu.

Sztuka opracowania materiału tekstowego pojawia się tam, gdzie mamy tekst. Żyjemy w świecie, gdzie słowo ma znaczenie, gdzie często słowa wyrażane są przez obrazy – zdjęcia. Tak i tu, każde postawione zadanie projektowe zawiera w sobie rozwikłanie problemu relacji fotografia – typografia. Często umieszczana treść ze zdjęciem powinna być przez odbiorcę przeczytana i zrozumiana. To dosyć często pojawiający się problem wśród wielu projektantów. Komunikat bez odpowiedniej formy typograficznej traci na wartości, wówczas taki tekst w czasopiśmie nie ma racji bytu.

Orientacja papieru

Mając już odpowiednio sformatowany tekst, ilustracje graficzne, czas na układ papieru. Czy prezentowane przez nas informacje mają być w formacie pionowym, czy poziomym? Odpowiedni dobór układu może okazać się jednak istotnym rozwiązaniem dla całego projektu, gdyż inaczej czyta się zaprojektowany tekst i ilustracje w orientacji pionowej, inaczej w przypadku orientacji poziomej.

W czasopismach, jak łatwo można zauważyć, przeważa format pionowy. Inne układy, poziomy czy kwadratowy są mniej przejrzyste. Pionowy z kolei jest bardziej ekonomiczny. Publikując w takim układzie, uzyskujemy wygodę w użyciu i dobrze takie czasopismo układa się w rękach. Można również w takim formacie, przejrzeć dwie strony jednocześnie.

Obwoluta

W tym wszystkim, najważniejsze zostaje na koniec. A więc wybór odpowiedniej wizytówki czasopisma, która ma ciekawić i zachęcać do kupna przez odbiorców. Niby drobiazg, ale jednak ma znaczenie. Jest tak samo ważna, jak zawarty tekst. Dziś wiele w sklepach kolorowych pisemek, nie można się zdecydować, które kupić. Jednak ciekawie zaprojektowana okładka danego magazynu, przykuwa uwagę kupującego. W tym momencie staje się reklamą dla samego czasopisma.

Zatem nie liczy się genialny projekt okładki, tylko coś więcej. Odpowiednio zaprojektowany od samego początku magazyn, powinien łączyć w sobie spójność, logikę, przejrzystość i estetykę.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o składzie czasopism, zajrzyj na stronę Studia DTP, które specjalizuje się w składzie tekstu.